ביטוח עבודות קבלניות הוא ביטוח שמיועד לאנשי מקצוע מתחום הבנייה
ביטוח חובה

ביטוח עבודות קבלניות: המדריך המקיף שיסגור לכם את כל הפינות

כקבלנים, או כאנשי מקצוע בתחום הבניה, אתם עובדים כעצמאים, מה שאומר שיש לכם כמה תחומי אחריות שונים, שאחד מהם הוא ביטוח. קיימים כמה סוגים שונים של ביטוחים שקבלנים זקוקים להם, ואחרים שהם ממש מומלצים.

אז אם אתם תוהים אם אתם זקוקים לביטוח עבודות קבלניות, או שאתם לא בטוחים מה זה בדיוק ומה הביטוח הזה מכסה, הנה מדריך קל להבנה, עם דוגמאות, והסברים שיתנו לכם מושג טוב יותר של מה שאתם באמת צריכים, מה מומלץ יותר או פחות, ולמה או מתי כדאי שיהיה לכם את הביטוח הזה.

קודם בואו נבין את ההגדרה של ביטוח עבודות קבלניות

ביטוח עבודות קבלניות הוא ביטוח שמיועד לאנשי מקצוע מתחום הבנייה, כולל אנשים שעוסקים בפועל בעבודות בנין, והקבלנים ששוכרים את שירותיהם. הביטוח מיועד לכיסוי בטיחות העובדים במהלך עבודתם.

מטרת הביטוח היא היכולת לשלם על מקרים שבהם עובד נפגע מאירוע במהלך עבודתו, כמו למשל שריפה, שיטפון, סערה, נפילה או פציעה.

כי כקבלנים עצמאיים, אחד הדברים הראשונים שאתם מבינים הוא שאף אחד לא ישלם לכם על חופשת מחלה במקרה הצורך, ובהתאם למאפייני העסק שלכם, לא בטוח שתקבלו החזרים מהמדינה על פגיעה אפשרית של העובדים שלכם, או על נזק שייגרם לאתר הבנייה או לציוד ולחומרים שאתם עובדים איתם.

מה שאומר שאם נזק כזה התרחש, אתם לבד

עכשיו, התפקיד של חלק מחברות הביטוח הוא להעצים את הסיכונים שאתם ניצבים בפניהם, ולהוציא אותם מכל פרופורציה או היגיון, וזה בסדר. זאת העבודה שלהם.

אבל זה עדיין לא אומר שתאונות עובדה לא מתרחשות, שאף אחד לא יפרוץ לעולם לאתר הבנייה שלכם ויגנוב לכם את החומרים והציוד ששילמתם עליהם במיטב כספכם, או שחומרים דליקים שאתם עובדים איתם יעלו באש את כל אתר הבנייה שלכם, ואיתו את החלומות שלכם על עתיד כלכלי בטוח, או לפחות רגוע.

וזאת בדיוק המטרה של ביטוח עבודות קבלניות, להבטיח שאם משהו יקרה לכם, לעובדים שלכם או לאתר הבנייה שלכם, תהיה לכם לפחות את ההגנה הכלכלית והמשפטית.

אם אתם מאמינים שתסתדרו גם בלי הביטוח הזה כדאי שתחשבו שוב

כי המחיר שתצטרכו לשלם על פיצויים לעובדים שנפצעו או שנקלעו לתאונת עבודה באתר הבנייה שלכם, או על קנייה מחדש של הציוד והחומרים היקרים שרק עכשיו קניתם, והם נגנבו או נפגמו, יכול לגרום לכם לעצור את העבודות בשטח. כי תאונות מתרחשות, וסיכונים תמיד אפשריים.

מה שכן, אפשר להרחיב באופן משמעותי פוליסת ביטוח עבודות קבלניות, כך שיתאימו לרמות כיסוי שונות, מה שיאפשר לכם להימנע בצורה הטובה ביותר מהאפשרות של הפסד כספי קטסטרופלי. עלות הביטוח יכולה להשתנות באופן משמעותי בהתאם לכמה גורמים כמו הגיל שלכם, תחום העיסוק הספציפי שלכם, רמת הכיסוי שאתם זקוקים לה, ואפשרויות הפוליסה שתבחרו.

לא בטוחים אם אתם זקוקים לביטוח?

אם אתם קבלני בניין, יזמי נכסים, חשמלאים, נגרים, טייחים, צבעים או עוסקים בכל תחום אחר שקשור לבנייה, כדאי שיהיה לכם ביטוח עבודות קבלניות, ואם לא, לפחות ודאו שלמעסיק שלכם יש את הביטוח המתאים.

במילים אחרות, הביטוח הזה שימושי עבור כמעט כל מי שעובד בענף הבנייה וצריך לבטח עבודה ועובדים, לאורך תהליך העבודות באתר הבנייה.

עדיין מהססים? חידון קצר יעשה לכם סדר

כדי להבין אם ביטוח עבודות קבלניות יכול להיות רלוונטי לעסק שלכם, שאלו את עצמכם כמה שאלות שקשורות לפעילות העסקית שלכם:

  • האם אתם מפתחי נכסים או קבלני בניין?
  • האם יש לכם עסק בתחום השיפוצים?
  • האם אתם עובדי בניין, נגרים, מסגרים, חשמלאים, זגגים, או שאתם עוסקים בכל תחום אחר של עבודות בנייה?
  • האם האופי התפעלי של העסק שלכם כרוך בביצוע פרויקטים של בניה?
  • האם העק שלכם מבצע באופן קבוע שיפוצים או פעולות בניה דומות אחרות?
  • יש לכם חומרי עבודה וציוד חשוב שאתם מאחסנים באתר הבניה?
  • האם לאופי העבודה שלכם יש סיכוי להסלים או שאתם מאמינים שיתרחשו באתר העבודה מקרים חריגים? האם אתם מאמינים שהמקרים האלו עלולים להתרחש בתדירות גבוהה?

אם עניתם 'כן' על כמה מהשאלות האלו או על כולן, סביר להניח שהביטוח יתאים לכם. זכרו שהפחתת הסיכונים הפוטנציאליים לעסק שלכם מבטיחה את המשך ההצלחה שלכם, וזוהי מטרה שאמורה להיות בראש סדר העדיפויות של כל בעל עסק.

הנה מה שביטוח עבודות קבלניות מכסה

ביטוח עבודות קבלניות מכסה את העבודה המתבצעת כרגע באתר הבנייה. הביטוח יכול לשלם על עלויות תיקונים או ביצוע עבודה מחדש אם היא נפגמה או נהרסה, וכמובן להגן על בטיחות העובדים באתר הבנייה, במונחים של תשלום על טיפולים רפואיים, אשפוזים או פינוי באמבולנס, אם הם נפגעים במהלך עבודתם.

כלומר, כל עוד קניתם את הביטוח הנכון, הוא יכול לכסות כמעט כל היבט של פרויקטים של בניה, כמו:

  • נזק לציוד וחומרים באתר הבנייה.
  • גניבת חומרים מהאתר.
  • נזק לרכוש של צד ג'.
  • פציעות או תאונות עבודה של צד ג'.
  • הקמת מבנים זמניים.
  • הקמה והתקנה של מכונות.
  • עבודות פועלים יבשות ורטובות.
  • אחריות משפטית.
  • הפסד רווחים מתקדם.
  • עיכוב בהתנהלות הפרויקט.
  • עלויות שכירת שירותי פועלים ועובדים.

למשל:

הבניין שאתם עובדים על הקמתו כמעט הושלם, אך לפתע פרצה שריפה באתר הבנייה, העבודה נהרסה חלקית או כליל, ופועלי הבניין ששכרתם נפגעו. ביטוח עבודות קבלניות מכסה את עלות תיקון העבודות ותשלום על הטיפולים הרפואיים לעובדים.

במקרה אחר, נניח שאתם בונים נכס מסחרי חדש, ואז סופה כבדה פגעה בחלק מהגג. הביטוח שלכם יכסה את עלות החלפת הגג. ביטוח עבודות קבלניות יכול לספק כיסוי לפי פרויקט או על בסיס שנתי, והוא מיועד בעיקר לבעלי עסקים שמפעילים פרויקטים משלהם, ולא לקבלני משנה.

יש כמה סוגי ביטוחים בתחום הבנייה, אבל הסוגים העיקריים הם ביטוח שנתי; או ביטוח חד פעמי לפרויקט, לציוד או לצד שלישי.

למה כדאי לבטח את החומרים וכלי העבודה שלכם?

כי כקבלנים, אתם משתמשים בכלים, בציוד ובחומרים משלכם באתר הבנייה, ולציוד הזה יש נטייה לעלות הרבה כסף. לכן, אם משהו קורה לחומרים או לציוד שלכם, כדאי שתהיה לכם אפשרות לממן את קנייתם מחדש.

אם הציוד שלכם נגנב מהאתר, ואין לכם את הביטוח המתאים, זו הבעיה שלכם. אבל אם יש לכם פוליסה מתאימה של ביטוח עבודות קבלניות, שכוללת סעיף הגנה על הכלים, הציוד והחומרים שלכם, אתם מכוסים מפני מקרים של גניבה ומגוון סיכונים אחרים, כמו נזקי אש או פגיעה בציוד.

משהו קטן שכדאי להבין לגבי גניבות ציוד:

החומרים והכלים שלכם מכוסים בביטוח רק אם התרחשה כניסה כפויה לגישה לכלים. כלומר, אם הכלים והציוד שלכם נגנבים מאתר הבנייה, אבל הם לא היו מאובטחים ומאוחסנים היטב במחסן כלים נעול, למשל, לא תוכלו לתבוע את חברת הביטוח.

מה לא תמצאו בביטוח עבודות קבלניות?

ביטוח עבודות קבלניות אינו מכסה נזקים שנגרמים למבנים קיימים באתר. למשל, אם אתם בונים שלוחה נוספת למבנה קיים, ופורצת שריפה בנכס, הביטוח יכול לכסות את עלויות תיקון התוספת, שהבנייה שלה נמצאת בעיצומה, אבל לא את הנזק שנגרם לחלקים האחרים במבנה.

אבל אם אתם מהטיפוסים האלה, שלא משאירים שום תחום בחיים להתערבות הגורל או המקרה, תוכלו לכסות את הנזקים האלה עם ביטוח דירה או ביטוח מבנה שיש לכם, וכדאי שיהיה לכם.

ברוב המקרים, הביטוח הזה יכסה נזקים למבנה או לצד שלישי, כתוצאה מסיכונים שמתרחשים בהם, אך הוא לא יכסה, למשל, נזקים שנגרמו על ידי טרור. לכן אחד הסעיפים החשובים שאתם צריכים לבדוק בפוליסה שלכם, הוא מדיניות אי הכללות, כדי להבין מתי אתם לא מכוסים באמצעות הביטוח שרכשתם, ואיזה ביטוח אחר יגשר על הפערים.

מוכנים לרכוש את הביטוח? לא כל כך מהר

חשוב לרכוש ביטוח עבודות קבלניות שיתאים לכם, למאפייני העבודה שלכם, ולסיכונים שאתם צופים להיחשף אליהם, ולמקרים שאתם לא מעלים על דעתכם שיתרחשו. כן. אתם יכולים להתייחס אל הביטוח הזה כמו אל סוג של קסם, כך שאתם יודעים שאם אתם מכוסים, אתם יכולים להגיש תביעה לחברת הביטוח.

לכן חשוב שתבחרו רמת כיסוי שמשתווה לעלות הכוללת של הפרויקט הגדול ביותר שלכם, כולל עבודה, חומרים, ושכר עבודה שאם משלמים לפועלי הבניין שלכם. זה נכון גם אם אתם עובדים על הפרויקט הכי גדול שלכם במשך יותר משנה.

כך, למשל, אם עלות הפרויקט הכי גדול שלכם עומדת על סך של מיליון ₪ לבניית מבנה במשך שנה וחצי, אתם רוצים שיהיה לכם ביטוח שיכסה אתכם בסכום הזה או לפחות קרוב אליו.

כקבלנים בענף הבניה, יש סיכוי טוב שתמצאו את עצמכם עובדים מול חברות גדולות

ולחברות גדולות יש בדרך כלל המון כסף להוציא על עורכי דין, מה שאומר שיש להם חוזים שמתוכננים כך שהאחריות עוברת מהם אליכם. אז נכון, אתם מקבלים חוזה שעומד לשנות את הפרנסה שלכם מהקצה אל הקצה, ובמקרה זה, הפיתוי להתעלם מכמה סעיפים קריטיים בחוזה העבודה שאתם חותמים עליו, גדול.

לכן אתם מוזמנים להתאפק, לא להיבהל מהאפשרות שאם לא תחתמו על החוזה, הוא יעבור לאחד המתחרים שלכם, ובטח שכדאי שלא תתפתו לחתום לפני שתבינו היטב על מה אתם חותמים, מה הם תחומי האחריות שלכם ומה הם תחומי האחריות של החברה שאיתה אתם עומדים לעשות עסקים.

עוד דוגמא קטנה

נניח שאתם מתחייבים לחלק קטן יחסית מפרויקט ענק, אבל החוזה אומר שאתם מסכימים לקחת על עצמכם אחריות על כל הפרויקט. אל מי תוכלו לבוא בטענות במקרה שתקבלו דרישת תשלום שלא ציפיתם לה?

התוצאה היא שאתם עלולים, בסופו של דבר, למצוא את עצמכם אחראים לתביעה ענקית, גם אם אתם לא אשמים בפועל.

אז מה תעשו?

אתם הרי לא יכולים להימנע לחלוטין מהתקשרות בחוזים כאלה, מכיוון שאתם צריכים להמשיך לייצר פרנסה לכם, לבני ביתכם ולצוות שלכם. בנקודה הזאת נכנס לתמונה ביטוח עבודות קבלניות, שמכיל סעיף מיוחד ומפורט שמיועד לכסות אתכם ואת העסק שלכם, במקרה שתתעורר תביעה ותימצאו אחראים למקרים שלא נגרמו בשל רשלנות מצידכם.

אם אתם מוטרדים מהניסוחים המקצועיים בחוזים אלו, מומלץ בחום להתייעץ עם מומחים משפטיים או עם יועצי ביטוח, אשר יוכלו לבדוק את החוזים האלו עבורכם, ולייעץ לכם לגבי ההתנהלות הנכונה מבחינתכם.

אז נכון, יתכן שלא תוכלו להימנע מכמה סעיפים בחוזים אלו, אבל לפחות תדעו שאתם מוגנים מפניהם בביטוח מתאים.

כמה מילים וסיימנו

לא משנה אם אתם רוצים לרכוש ביטוח עודות קבלניות רק כדי להגן על העובדים שלכם, או כדי להיות מכוסים במקרה שאתם מתקשרים בחוזה עבודה גדול, יועצי ביטוח יעזרו לכם למצוא את הביטוח הנכון שמתאים לכם.

בלי ביטוח, תוכלו לבוא רק אל עצמכם בטענות אם משהו יקרה לכם, לציוד או לעובדים שלכם, או אפילו לאתר הבנייה שלכם. אז פנו אל המומחים בתחום, שאלו את כל השאלות שיש לכם, אם עדיין יש לכם, קבלו תשובות משביעות רצון, ורכשו את הביטוח שיאפשר לכם לישון בשקט.

Similar Posts