חשוב שתבחרו חברת ביטוח שיש לה הסמכה בתחום ביטוח עובדים זרים
ביטוחים

ביטוח עובדים זרים: למה זה כל כך חשוב?

עובדים זרים תורמים באופן משמעותי לכוח העבודה בארץ, בתחום הסיעוד, הטיפול בקשישים, החקלאות והבניה. התרומה שלהם למערך כוח האדם בארץ עצומה, במיוחד לאור העובדה שאלו הם מקצועות שישראלים לא רוצים לקחת בהם חלק.

עובדים זרים מגיעים מרחבי העולם ויש להם זכויות שהמעסיקים שלהם חייבים למלא בהתאם לחוק. הזכויות האלה מאפשרות לעובדים הזרים ליהנות מרווחה כלכלית שנובעת מהידיעה שיש להם גב כלכלי למקרה חירום, כמו גן זכויות שמעוגנות בחוק בתחומים רבים. לכם, כמעסיקים, יהיה קל יותר לשמור על זכויות העובדים שאתם שוכרים, אם יהיה לכם ביטוח עובדים זרים.

למשל ביטוח בריאות

עובדים זרים אינם אזרחים ישראלים, ולכן אין להם זכויות של בטוח בריאות בהתאם לחוק ביטוח ממלכתי. אבל אתם, כמעסיקים, חייבים לרכוש ביטוח עובדים זרים שכולל רכיב ביטוח בריאות פרטי, על חשבונכם.

חלק מהעלות החודשית שאתם משלמים על פוליסת הביטוח, יכול להיות מנוכה משכר העובד. רוב הפוליסות של ביטוח עובדים זרים אינן כוללות היום רכיב השתתפות עצמית של העובד.

מטרת הביטוח הרפואי היא להגן על המעסיק במקרה שהעובד סובל ממחלה שהתפתחה אצלו בעקבות העבודה והוא זקוק לאשפוז, או שהוא עבר תאונה או כל אירוע אחר שנובע מטיב העבודה שהוא מבצע.

ביטוח עובדים זרים: לא המלצה בלבד, אלא חובה של כל מעסיק

היות ועובדים זרים רבים מגיעים לעבוד בישראל, במספרים שגדלים מדי שנה, תנאי העסקה שלהם משתנים באופן קבוע.

אחד השינויים האלה נוגע להחלטה שהתקבלה בממשלה, לחייב את המעסיקים ששוכרים שירותים של עובדים זרים, לרכוש עבורם פוליסה של ביטוח בריאות, כחלק מההחלה של חוק זכויות אדם וזכויות חולים לעובדים זרים בישראל.

במסגרת החוק, נכתב במפורש: "על המעסיק להסדיר ביטוח רפואי לעובד הזר, אצל מבטח בעל רישיון בתוקף, לכל תקופת העבודה אצלו. עליו למסור לעובד העתק פוליסת הביטוח בשפה שהוא מבין. הביטוח הרפואי יכלול את סל השירותים ששר הבריאות קבע בצו עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים) (סל שירותי בריאות לעובד), התשס"א-2001".

החוק אינו מבדיל בין עובדים זרים חוקיים או לא

החוק גם לא מתייחס להיקף העבודה שלשמה שכרתם את העובד הזר, כך שגם אם שכרתם עובדים זרים שאינם חוקיים, כמו למשל עובדי משק בית שמגיעים לעבוד אצלכם אחת לשבוע, אתם חייבים להסדיר עבורם ביטוח בהתאם ללשון החוק.

ביטוח עובדים זרים מעוגן בחוק היות ועובדים אלו אינם אזרחים ישראליים, ומשכך, אינם זכאים לביטוחי בריאות בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

הביטוח מאפשר לעובדים הזרים לקבל ביטוח רפואי שלם עם כיסוי משופר שיעזור להם במצבים שבהם הם יזדקקו לקבלת טיפולים רפואיים. ההיקף של ביטוח עובדים זרים זהה לכיסוי שכל האזרחים בארץ מקבלם בהתאם לחוק בריאות ממלכתי.

איזה כיסויים אפשר למצוא בביטוח עובדים זרים?

ביטוח עובדים זרים מציע שירותים רפואיים שניתנים לעובדים זרים בסניפי שירותי הבריאות הכללית בארץ. כך, למשל, כיסויי הביטוח כוללים:

  • אשפוז בבית החולים, כולל בחדר המיון.
  • שירותי רפואת מומחים ורפואה כללית.
  • בתי מרקחת ורכישת תרופות בעלויות מסובסדות.
  • בדיקות הדמיה או בדיקות מעבדה.
  • טיפולי שיניים שמוגדרים כטיפולי חירום.
  • אם העובד אינו יכול להמשיך לעבוד בעקבות מחלה, ביטוח עובדים זרים מממן את כרטיס הטיסה לארץ שלו.
  • פיצוי על נכות או מוות כתוצאה מתאונה.
  • במקרה של מוות – העברת גופת העובד הזר לארץ מוצאו.

תכנית בטוח עובדים זרים מיועדת לעובדים זרים שמועסקים אצל מעסיקים ישראליים בארץ. תכנית זו מספקת להם שירותים רפואיים זהים לשירותים הרפואיים שכל אזרח ישראלי זכאי להם. זוהי תכנית שתואמת את הוראות הצו לביטוח רפואי לעובדים זרים.

אז למה חשוב שיהיה לכם ביטוח עובדים זרים?

כי אם אין לכם ביטוח שמגן על עובד זר ששכרתם את שירותיו, לא יהיה לו כיסוי לטיפול או ייעוץ רפואי, ולא לאשפוז, שהעלויות שלהם גבוהות ביותר.

והנה מיתוס שחייבים להעיף: אנשים רבים מאמינים שאם אין להם ביטוח בריאות, הם אינם זכאים לקבלת טיפולים רפואיים. אז זהו, שבתי החולים בארץ מקבלים לטיפולם כל אדם שזקוק לטיפול רפואי במצב חירום, בלי שום תנאים מקדימים, אבל אם הוא אינו מבוטח, הוא יחויב לממן את הטיפול.

חשוב שתבחרו חברת ביטוח שיש לה הסמכה בתחום ביטוח עובדים זרים, שניתן על ידי המפקח על הביטוח במשרד האוצר. אתם תתבקשו למלא שאלון רפואי וטפסים רלוונטיים, בשפה שהעובד מבין, ועם חיתום הביטוח, העובד יקבל העתק של הפוליסה.

כי אתם לא רוצים להיכנס לכלא

ביטוח עובדים זרים אינו כולל תקופת אכשרה, והכיסוי של הביטוח נכנס מיד לתוקף. חשוב להבין שאם לא תעמדו בדרישות צו עובדים זרים, אתם מבצעים עבירה פלילית, כך שאם אתם נמנעים לרכוש ביטוח עובדים זרים לעובד שאתם מעסיקים, או שאתם רוכשים פוליסת ביטוח שאינה תואמת את הוראות החוק אתם חשופים לקנס, הרשעה, ואולי אפילו למאסר.

אז כן. לא מספיק שיהיה לכם ביטוח עובדים זרים, חשוב לא פחות שהוא יעמוד בכל הדרישות הקבועות בחוק.

ומה השורה התחתונה פה?

עם מילוי טופס הצטרפות קצר, ופניה לסוכן הביטוח שלכם, תוכלו להתאים ביטוח עובדים זרים שתואם את הצרכים שלכם.

הנקודה שחשוב להבין היא שאם אתם מעסיקים עובד זר וקרה מקרה שמצריך טיפול רפואי, כדאי מאוד שתקפידו להציע לו את הטיפול הכי טוב שיוביל להחלמתו המהירה, וחזרה לעבודה בהקדם האפשרי. כך שלטובת כל הצדדים, אם אתם מעסיקים עובדים זרים, הקפידו שיהיה לו ביטוח רפואי, וכמה שיותר מהר.

Similar Posts