ביטוח חובה לקטנוע
ביטוח חובהביטוחים

ביטוח חובה לקטנוע: כל מה שאתם צריכים לדעת

החוק במדינת ישראל קובע כי כל רוכב דו גלגלי (אופנוע או קטנוע מכל סוג) מחויב בביטוח חובה לכלי התחבורתי הנמצא בבעלותו. בדומה לביטוחי החובה לרכבים, גם ביטוח חובה לקטנוע מיועד למטרות כיסוי נזקי גוף של הרוכב, נוסעים נוספים והולכי רגל במידה ואילו נפגעו כתוצאה מתאונה בה היה מעורב רוכב הקטנוע. בשורות הבאות תוכלו למצוא מידע מורחב אודות ביטוחי החובה לקטנוע.

סוגים שונים של ביטוח לקטנוע

מעבר לחובת החוק ברכישת ביטוח חובה לכלי תחבורה דו גלגלי (אופנוע או קטנוע), כל רוכב דו גלגלי רשאי לרכוש פוליסות ביטוח נוספות, לרבות, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'. בדומה לתחום ביטוחי הרכב, גם הביטוח המקיף לאופנוע או קטנוע מיועדים לצורכי כיסוי ביטוחי לנזקי רכוש ולמטרות כיסוי ביטוחי למקרי סיכון שונים כגון: גניבה, תאונה עצמית, נזקי רכוש לצד ג', שריפה וכדומה.

במקביל, גם ביטוחי צד ג' לאופנועים או קטנועים מיועדים לצורכי כיסוי ביטוחי לנזקי רכוש הנגרמים לצד ג' וזאת בדומה לביטוחי צד ג' המיועדים לכלי רכב פרטיים או מסחריים.

ביטוח חובה לקטנוע
ביטוח חובה לקטנוע

איך מתמחרים ביטוח חובה לקטנוע?

ביטוחי החובה לקטנועים מיועדים לצורכי כיסוי ביטוחי בגין נזקי גוף שנגרמו לרוכב הקטנוע, נוסעיו והולכי רגל שנפגעו כתוצאה מתאונה עם רוכב הקטנוע, ותעריפי ביטוח קטנוע חובה נקבעים בין היתר בהתאם לפרמטרים הבאים:

  • דגם הקטנוע (שנת ייצור, סמ"ק וכן הלאה)
  • גיל המבוטח
  • וותק בנהיגה על רכב דו גלגלי
  • צרכי הניידות ואופן השימוש בקטנוע (עבודת משלוחים, נסיעות עירוניות קצרות וכן הלאה)
  • תביעות ביטוח במהלך שלוש השנים המקדימות למועד חידוש ביטוח החובה לקטנוע.

הסוגים השונים של ביטוח חובה לקטנוע

מטרת הרפורמה בביטוחי החובה בישראל שנכנסה לתוקפה בסוף שנת 2009, הייתה בין היתר לצורכי תגמול נהגים ורוכבים זהירים, וכפועל יוצא מכך, גם בתחום ביטוחי החובה לקטנועים, מוצעים לכם כיום שני סוגי ביטוח קטנוע עיקריים:

  • האחד, ביטוח חובה ללא השתתפות עצמית
  • והשני, ביטוח חובה עם השתתפות עצמית.

אז מה מקבלים?

ביטוחי החובה לקטנוע עם מרכיב השתתפות עצמית משלבים בתוכם שלושה מרכיבי פיצוי עיקריים:

  1. פיצוי בגין ובדן יכולת השתכרות כתוצאה מתאונת קטנוע בה היה מעורב הרוכב/ת (ידוע גם בשם: פיצוי אבדן השתכרות).
  2. פיצוי בגין הוצאות רפואיות הנלוות להליך הטיפול הרפואי והליכי השיקום הנדרשים לאחר מערובות בתאונת קטנוע. פיצוי זה מוענק בגין כל ההוצאות הנלוות להליכי קבלת הטיפול הרפואי והליכי השיקום.
  3. פיצוי בגין פגיעה הידוע גם בשם פיצוי "כאב וסבל".

ביטוח קטנוע אחיד בכל החברות המבטחות

כל מוצרי הביטוח חובה לקטנוע המוצעים לכם על ידי חברות הביטוח השונות כוללים את אותם מרכיבי כיסוי המוצעים לכם בכל אחד מסוגי הביטוח חובה העיקריים לקטנוע (עם השתתפות עצמית וללא השתתפות עצמית).

היקף הכיסוי, מהותו ואופיו נקבע על ידי הממונה על הביטוח במשרד האוצר וזאת בהתאם לחוק ביטוח חובה המונהג במדינת ישראל, אבל ביטוח חובה לקטנוע מומלץ לרכוש לאחר קיומו של הליך השוואתי בכל הנוגע לתעריפי הביטוח והתאמת מרכיבי הפוליסה השונים בהתאם לאופן וצרכי השימוש שלכם בקטנוע.

למה ביטוחי חובה לקטנועים יותר יקרים מביטוח חובה לרכבים?

נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מעידים על כך שרוכבי הדו גלגלי ובכללותם רוכבי קטנועים, חשופים יותר מכל משתמשי הדרך האחרים לתאונות דרכים ולפיכך הם מוגדרים כבעלי הסיכון הגבוה ביותר להיקלע לתאונת דרכים. בממוצע, כל רוכב/ת קטנוע שני העושה שימוש יומיומי בקטנוע כאמצעי תחבורה עיקרי, מעורב בשלב כזה או אחר בתאונת דרכים.

הנתונים מראם גם שהמעורבות של רוכבי הדו גלגלי בתאונות דרכים עומדת על שיעור גבוה פי 5.6 מנהגים על כלי רכב אחרים. מה שאומר שהסיכוי של אדם שנוהג על רכב דו גלגלי להיהרג בתאונה גבוה פי שלושה בהשוואה לנהג רכב פרטי. נתונים אלו הובילו לעלייה חדה במחירי הביטוח לרוכבי דו גלגלי, לרבות, במחירי ביטוחי חובה לקטנוע. במרוצת השנים, תעריפי החובה לקטנועים התייקרו בעשרות אחוזים והם יכולים להגיע גם ל-5000 שקלים עבור רכישת ביטוח חובה לקטנוע 250 סמ"ק.

וזה עוד לא הכול

חשוב להבין שהתחרות בשוק ביטוחי החובה לקטנועים ואופנועים איננה גבוהה בהשוואה לשוק ביטוחי החובה לרכבים, וזאת מכיוון שחלק מחברות הביטוח נמנעות משיווק פוליסות חובה לרוכבי הדו גלגלי לנוכח הסיכונים הרבים הנלווים לביטוח זה.

יחד עם זאת, חברות הביטוח המובילות והגדולות בישראל, לרבות, מגדל, כלל, איילון, "הפול" ועוד עוסקות ומתמחות בשיווק פוליסות חובה לקטנועים, כאשר סוכנויות הביטוח העוסקות ומתמחות בביטוחי רכב וביטוחי דו-גלגלי, מציעות אף הן את מוצרי הביטוח של החברות הגדלות.

בשורה התחתונה, איך רוכשים ביטוח חובה לקטנוע?

בדומה לכל ביטוח רכב אחר, גם את תשלום דמי ביטוח החובה לקטנועים ניתן לשלם באמצעות כרטיס אשראי, הוראת קבע, צ'קים, העברה בנקאית או מזומן, כאשר בחלק מחברות וסוכנויות הביטוח תוכלו ליהנות מפריסת תשלומים לאורך כל שנת הביטוח, כלומר עד 12 תשלומים חודשיים שווים (כולל ריבית בהתאם למדיניות חברות כרטיסי האשראי ו/או הגוף המבטח).

רכישת ביטוח חובה לקטנוע, מחייבת אתכם לקיים הליך השוואתי מעמיק אך ורק בכל הנוגע לתעריפי הביטוח וזאת מכיוון שמרכיבי הכיסוי הנם אחידים בכל הפוליסות המשווקות על ידי החברות המבטחות. יחד עם זאת, מומלץ לבחון לצורך בחירת הגוף המטבח גם פרמטרים נוספים כגון: רמת השירות המוצעת לכם, ליווי משפטי בעת הגשת תביעות ביטוח וכדומה.

Similar Posts